sunnuntai 13. elokuuta 2017

*:・゚✧Uskaltaako merkkiliikkeisiin mennä?✧・゚:*

Hellurei! Täällä ollaan palailtu Berliinistä ja nyt istuksitaan sämpylä sylissä väsyneenä kotisohvalla. Takaisin reissusta tultiin jo perjantaina, mutta jäin suoraan iltavuoroon töihin ja nyt olen tehnyt pitkää päivää aikaisilla aamuilla, joten ei ole hurjasti ollut aivotoimintaa ja jaksamista availla bloggeria. Minulla on taas hurjasti kertynyt kuvamatskua reissulta, ja asiaakin on jonkun verran, mutta koska kuvien muokkaamisessa menee hetki ja se vaatii jonkinlaista valppaampaa vireystilaa, tulin jakamaan teille muutamat kuvat reissun yhdestä kohokohdasta, ja sen inspaamana ajattelin kirjoittaa teille sellaisesta asiasta kuin merkkiliikkeissä vierailu. Kyseinen asia kiinnosti itseäni ihan hurjasti, ennen kuin ekoja kertoja vierailin merkkiliikkeissä. Uskaltaako Louis Vuittonille mennä vain katselemaan? Täytyykö Chanelille meikata? Voiko vierailla Dolce & Gabbanalla, jos ei tiedä laukkujen mallin nimiä? (Btw, antakaa armoa. Aamu kuuden herätys, lento, helle ja koko päivä kävelyä-lookki on varmasti itse kullakin meillä vähän räjähtänyt)
Ensinnäkin lähtökohtaisesti minusta on tosi kurjaa, että tällaista asiaa edes joutuu miettimään. Olet maksava asiakas (tai ainakin erittäin kiinnostunut tulemaan maksavaksi asiakkaaksi), jos menet liikeeseen ja sinulla on edes jokin ajatus siitä mitä haluat ostaa. Toisekseen, kyseessä on kauppa, josta menet ostamaan tuotteen x. Tavallaan on hassua että kyseistä toimitusta pitää sikäli erikseen suunnitella (tietty säästäminen/budjetointi sekä liikkeeseen meno siltä osin, että Suomessa meillä ei läheskään kaikkia merkkiliikkeitä ole on eri juttu). Jos luksusliikkeiden pointti on se, että sitä roinaa halutaan myydä vain "oikeasti rikkaille", on se ulkonäön kyttääminen ihan pönttö juttu, sillä naamasta ja meikin määrästä ei varallisuutta näe. Itse olen saanut meikittömänä ja normivaatteissa sekä ihan superia palvelua että todella ikävää. Toisaalta, olen myös meikattuna saanut sekä superia että hurjan kurjaa asiakaspalvelua. Mitä olen todennut tässä ajan saatossa, että eipä se palvelun laatu liity mitenkään siihen millainen sinä ihmisenä olet, vaan siihen, kuka siellä sattuu sinua palvelemaan.
Helsingissä liikkeistä tutuin varmaan kaikille on Louis Vuitton. Siellä useat kerrat käyneenä voin todeta fiilisten olevan aika... ristiriitaiset. Luikkarin tuotteet ovat hyvälaatuisia ja symppiksiä, tykkään niistä hurjasti kun ne ovat niin klassikoita. Liikkeessä asiointi on kivaa kun onhan siinä se oma tunnelmansa kantaa se pieni oranssi pussukka kaupungilta kotiin ja päästä hypistelemään uutta söpösti pakattua ostosta. Ekan kerran liikkeessä käydessäni kokemus oli lattea. Myyjä oli tyly, tuote heitettiin tiskille, käskettiin maksamaan ja tavara pakattiin nenän edessä ja lykättiin kouraan ja edes kiitosta ei sanottu. Ajattelin sen johtuvan siitä, että olin ensimmäistä kertaa tekemässä ostosta, ja siten en mitenkään "nimekäs" tai muuten palaava asiakas, että palvlua minun tuskin olisi kannattanutkaan odottaa. Kuitenkin vastaavaa meininkiä on ollut yhä uudelleen ja uudelleen, joukossa tietysti myös aivan ihania myyjiä. Muuten olisin tietenkin äänestänyt jaloillani. Viimeinen pisara kuitenkin minulle oli tuo Tahitienne -laukun osto, joka oli myös sellainen semi epämääräinen kokemus. Heti kun mallisto julkaistiin, kävin Helsingin liikkeessä kysymässä, voisivatko he myydä minulle speedyn tai neverfullin tuossa kuosissa. Vastaus oli ei voi ja siitä ei sitten keskusteltu. Kuukauden kuluttua kävin kysymässä, saisiko tuota printtiä tilattua liikkeeseen mitenkään. Ei kuulemma yhä edelleenkään ollut mahdollista. Kesällä sitten kävin vielä yhden kerran kokeilemassa onneani, ja kas kummaa, kuulemma Tahitienne oli koko kesän ollut tilattavissa, ja nyt oli vain viimeisiä kappaleita jäljellä. Eikä siinä mitään, sain kuin sainkin omani, mutta vähän töhö fiilis jäi siitä, etten ollut ilmeisesti tarpeeksi "hyvä" asiakas siihen, että kyseistä printtiä olisin saanut. Kuvastoa en edelleenkään LVltä saa, vaikka olen sitä pyytänyt. Siihenkään en tarpeeksi laadukas asiakas ole, saati siihen että ikinä mitään tarjottaisiin vaikka kuinka rahaa työntäisi puljuun. Tein kuitenkin palautteen saamastani huonosta ja saamastani erinomaisesta asiakaspalvelusta, ja Louis Vuittonilta soitettiin ja pahoiteltiin ja nyt ollaan sitten lähtöviivalla ja olen avoimin mielin taas. Jos kuitenkin sama meno jatkuu, siirryn sitten 2ndhandin pariin.
Mitä olen sitten seurannut keskusteluja facessa yleisesti siitä, kun ihmiset kertovat huonoja kokemuksiaan merkkiliikkeistä, olen aika pöyristynyt niistä vastauksista. "Olitko pukeutunut tarpeeksi näyttävästi? Ei missään Prisman vaatteissa nyt voikaan noihin liikkeisiin mennä", "Jos olet ujo ja arka niin kyllä sen myyjäkin aistii ja totta kai se näkyy palvelussakin", "Ettet vaan itse olisi ollut hankala asiakas". Asiakaspalvelutyötä aina tehneenä: Vaikka kuinka asiakas ärsyttää, ei voi mieltä osoittaa. Jos asiakas on arka ja ujo, niin mikä oikeutus se on vittuilulle ja liikkeestä pois hiillostamiselle. Jos asiakkaalla on ne "Prisman vaatteet", niin so what hän haluaa ostaa asusteen joka tuo luksusta siihen markettiasukokonaisuuteen, joten myy se ja tee hänelle ostokokemus, jonka hän haluaa mahd. pian uusia. 
Lol, ovimies katsoo että mitä ihmettä nyt oikein tapahtuu :D
Kuitenkin myös erinomaista palvelua on tullut, ja minun on pakko ylistää Chanelin liikettä Berliinissä! Menkää ihmeessä jos olette kiinnostuneita. sillä siellä on ihan erinomaista palvelua aina. Jopa silloin, kun kävimme ensimmäisen kerran vain katselemassa tuotteita, ja jopa sanoimme että nyt ei mitään osteta, saisiko nähdä laukkuja. Ja me saimme, vaikka siinä työtä myyjälle riittikin, kun joutui takahuoneesta hakemaan pussitettuja ja pakattuja laukkuja. Silti saimme hymyilyä ja katsella rauhassa. Toisella kertaa ostinkin kengät ja korviksrt, tällä kertaa mukaan tarttuikin vähän enemmän juttuja ja saimme yhä ihan mahtavaa palvelua kera shampanjan ja kaupantekijäisten. Nyt minulla on sitten oma myyjäni, jona puoleen käännyn aina kun Chanelilta jotain tarvitsen (paino sanalla tarvitsen). Chanel on ollut aina todella heposti lähestyttävä liike, joka puolella maailmaa on vaan voinut mennä katselemaan, koskaan ei ole tullut sellasta oloa että katseekka olisi hiillostettu pois. 
Hermesillä olen muutamaan otteeseen käynyt, palvelu ollut Saksan liikkeissä vähän nihkeää. Osittain siksi että olen katsellut pikkujuttuja, ja osittain varmaan siksi etten ole ollut mallistojen nimistä ihan perillä aina. YSL on myös tosi matalan kynnyksen paikka mennä, ja tykkään Saint Laurentin liikkeissä siitä että tuotteita on (hintoineen) esillä paljon. Osa tietty vitriineissä, mutta paljon on kenkiä ja laukkuja ihan oman käden ulottuvilla, ja Saksassa sekä Hong Kongissa ei ole ollut niitä ahdistavia ovimiehiäkään. MiuMiu on myös mukava liike vierailla, suosittelen! Japanissa rakastuin MiuMiun liikkeisiin, sillä ne olivat aina niin vaaleanpunaisia ja täynnä bling blingiä! Kannattaa siis vierailla ihan jo vaan esteettisen kokemuksen vuoksi. 
Louis Vuitton on tosi maakohtainen, siinä missä Suomessa liikkeisiin meno voi olla aika kuumottavaa ja ikävän monella on huonoja kokemuksia, muualla päin maailmaa on LVn liikkeet paljon avoimempia. Palvelun tasosta en sitten tiedä, kun mitään en ole ulkomailta tainnut koskaan ostaa. Suomessakin siis palvelua on myös saanut ja ihania myyjiä ja ostokokemuksiakin on! Ikävästi vaan se menee niin, että ne huonot jää helpommin mieleen.
Itse olen nyt sillä astenteella aina liikenteessä, että olen asiakas, joka haluaa tuotteen x, ja jos minuun suhtaudutaan nuivasti ja selkeästi pidetään alempiarvoisena kuin jotakuta muuta, sitten voi antaa olla. Jos sama toistuu, palautetta. Jos palaute menee kuuroille korville, sitten saa olla. Ei voi olettaa, että vain joku tietty eliittiryhmä ansaitsisi hyvää palvelua. Itse koen, että nimenomaan he, jotka pystyvät tekemään sen yhden luxostoksen ikinä, olisivat ansainneet sen että koko ostokokemuksesta olisi jäänyt hyvä muisto. Jos tarkoituskin on olla vittumainen, niin sittenhän tuotteen voi ihan rehellisesti ostaa käytettynä netistä edullisemmin. Kuitenkin ei tarvitse pelätä huonoa palvelua. Suurin osa kuitenkin on ihan ystävällisiä, ja ei kannata pelkojen tai ennakko-oletujsten pilata oman unelmien laukun tai unelmien kenkien ostoa. Myöskään mitään erityislaittautumista ei tarita.
Onko teillä erityisen hyvä tai erityisen huonoja kokemuksia kaupoista ja asiakaspalvelusta? 

19 kommenttia:

  1. Kaupoista ei ole kummempia asiakaspalvelukokemuksia, mutta se jäi kyllä ikävästi mieleen, kun olin keväällä vähän paremmassa hotellissa Suomessa ja jo sisään tullessa katsottiin kuin halpaa makkaraa ja palvelu oli todella ala-arvoisen huonoa. Päällä oli Henkka Maukkaa päästä varpaisiin ja tiedän kyllä, etten ollut ihan hehkeimmilläni käveltyäni päivän pitkin Helsinkiä, mutta luulisi, että kun yhden hotelliyön hinta on kolminumeroinen, niin palvelukin olisi sitten sen mukaista.

    Onko postauksesta muuten unohtunut kappalejako? Helpottaisi lukemista, kun nyt on pitkät kappaleet aika raskaat :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No huhhh no eihän hotelliin mennessä voi olettaakaan et ois aina parhaimmillaan D: Iteki oon aina ihan reissusta rähjääntyneenä ku hotellissa yövytään. Ja nimenomaan, ei pitäs työntekijöiden yhtään veetuilla.
      Ja joo mun läppärissä oli joku ongelma kun kirjotin tätä, tuntuu et teksti vilisee kirjoitusvirheitäkin kun tää kirjoittamisurakka tökki niin paljon >_<

      Poista
  2. Mä oon ollu pitkään "luxusmerkkien" fani mut nyt on tullu semmonen olo et riittää. En koe sitä luxuksena että myyjät on nihkeitä sua kohtaan ja on naamaraja joihinki tuotteisiin tai palveluihin. Merkki tavaroiden laatu laskee joka vuosi mutta hinnat sen kun nousee. Koen harmilliseksi sen että kun on valmis maksamaan siitä luksuksesta niin sua kohdellaan huonommin LV liikkeessä kun vaikka perus henkkamaukassa. Laadun jatkuva huonontuminen ja naurettavat joka vuotiset hintojen nostelut on saanut mut myös nyt palaamaan laadukkaisiin ja merkittömiin nahkalaukkuihin ja asusteisiin. Luksus ei enää ole luksusta, siitä jää vaan paha maku suuhun. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Word. Nimenomaan itekin LVlle kirjoitin, että ostokokemuksesta pitäs jäädä fiini ja hieno ja iloinen olo, ei nöyryytetty ja tyhmä. Onhan sekin hassua et merkkien laatua aletaa ajamaan alas, kun miettii et toi oma musta Chanel on aikanaan maksanu 3000€ ja siin on aidot kultaukset ja kaikki. Sit nykyisin se maksaa 5000€ ja on vaan kullan väristä metallia jne :/ Mut bisnes on bisnestä.

      Poista
  3. Joo tuon vuoksi en oo koskaan uskaltanut Luikkarin liikkeeseen mennä Helsingissä, enpä mä kyllä sieltä olisi mitään vielä ostanutkaan mutta tulevassa sitten..

    Muistan kun Roomassa shoppailin outlet kylässä ja siellä joissain liikkeissä katsottiin todella pahasti kun sisään meni:D Michael Korsin liikkeessä menin, en saanut palvelua vaan paheksuvia katseita, hiplasin hetken tälläkin hetkellä omistamaani laukkua ja myyjä tuli sitten luo. Kas kummaa muuttui asiakaspalvelutyyli ja ILME myyjältä heti kun sanoin että tuon mä ostan. Ensin on ilme kun sitruunan syöjällä ja sitten kirkastui kun tein ostopäätöksen:D Tsiisus c'moon...

    Roomassa kävin myös pyörähtämässä Louis Vuittonin liikkeen ovella ja piti lähteä heti pois kun ryhmä myyjiä + pari asiakasta katsoi kaukaa hiljaa meitä, hha en vaan kehdannut kun kaikki heistä oli ihan viimesen päälle ja mä kävellyt pitkän matkan +30 asteessa ja joo niissä H&M vaatteissa...:D Oli mulla sentään Guessin laukku mutta sehän on nyt ihan roska tollasiin verrattuna:'D

    Ja hei mä naureskelin tolle ovimiehelle haha:'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. What?? Outletkylässä kun käy paljon turistei ihan ihmettelemässäkin. Ja just joo. No, mut muuttu sentää ostohetkellä :D On niitäki jotka ostohetkelläkin on naama norsunvitulla :D Ja tosi kurjaa tollanen :( Tulee sellanen olo sit itelleki et pitäkää tunkkinne.

      Toi ovimiehen ilme on kyl priceless :D Varmaan miettii et saakelin typerykset siinä riehuu :D

      Poista
  4. Mä oon ostanut kaikki Vuittonini käytettynä, ihan jo siitäkin syystä, ettei Helsingissä tule vierailtua kovin usein, sekä myöskin säästösyystä. Oon kuitenkin vieraillut heidän myymälässä silloin, kun siellä tuotteita vielä aitoutettiin. Yllätyin silloin kuinka hyvää palvelua sain vaikka olin vain näyttämässä laukkuani siellä, enkä kiinnostunut ostamaan mitään muuta! Mutta ehkä sattui vain ystävällinen myyjä kohdalle :D tuo on hämärää toimintaa, että jotkin tuotteet ovat saatavilla vain tietyille henkilöille, koska todentotta, se varakkuus ei näy naamasta! Tämä oli kiva postaus ja varmasti hyödyllinen heille jotka visiittiä merkkiliikkeisiin suunnittelevat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo siis LVllä on tosi hyviiki asiakaspalvelijoita, mäkin oon saanu ihan mahtipalvelua sieltä! LVn laukut kuitenki on ihan superlaatuisia, ni käytettynä ostettaessa saa ihan priimaa kyl :) Ja toivottavasti täst postauksesta tosiaan oli iloa ja hyötyä <3

      Poista
  5. Omituista... ei asiakkaita saisi arvostella :D Toisaalta ymmärrän, että brändi on tärkeä eikä hihitteleviä teinejä joillä ei ole varaa lasketa sisään, mutta tyyli ja kauneus on katsojan silmässä. Mä oon huomannut, että lentokentällä tuntuu olevan aika rento ilmapiiri, vaikka en niissä merkkiliikkeissä ookaan kierrellyt. Tai siis ne tuotteet on paremmin esillä ja ne näkyy uloskin päin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No munkaan mielestä ei sais. Ja juu tavallaan kans ite ymmärrän sen brändin, mutta et kyllä LVlläkin tulot tippuu rutkasti jos sanotaan et enää ei myydä teineille tms...Ihme valikointia. Suomessa kuitenkaan kun sellaisia _oikeasti_ rikkaita ei ole samalla tavallla kuin jossain ranskassa tai Italiassa.
      Ja lentokentäl joo on liikkeet vähän eriä, siel kun porukka on ihan oikeestikin tappamassa aikaa jne :)

      Poista
  6. Onneksi ei ole ikävää kokemusta sattunut, mutta Lontoossa vierailin Tee Bakerissa ja siellä oli niin ihana ovimies, että jo hänen hymynsä sai itsensä tuntemaan kuningattareksi, sellainen asiakaspalvelija kun sattuisi aina vastaan nii se riittäisi. Riippuen toki kaupasta kyllä, ihan mielenkiintoinen kirjoitus, jonkin verran kun merkkiliikeissä on tullut käytyä niin tämä kyllä oli osittain samaistuttava, en kyllä osta niistä juuri mitään mutta anyway 😂 niin Helsingin asiakaspalvelutasosta olisi kyllä pari valittua sanaa sanottavana, ihan perus vaatekaupoissakin on tunnutaan unohtaneen miten palvellaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi miten ihana!! Just tollaset pikkujutut tekee siit käynnistä aivan ihanan ja jättää sen hyvän mielen :) Ja joo välil tuntuu et suomes asiakaspalvelijat on niin tylyjä ja perseestä suoraan sanottuna. Ollaan vaan nihkeitä ja luotaansatyöntäviä, oli kauppa mikä tahansa.

      Poista
  7. Mä oon monesti myös kuullut huonoa palautetta merkkiliikkeiden asiakaspelvelusta, joka on kyllä tosi ikävää:/ Onneksi sä oot saanut Berlinissä hyvää palvelua ja oot tehny ihania löytöjä<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No on :( Ja onneks tuol Chanelil oli ihan ensiluokkaista palveluu! <3

      Poista
  8. Mä en kauheasti harrasta missään ns. luksusmerkkiliikkeissä asioimista, mutta olen kyllä huomannut vähän tuota "rikkaan näköinen saa parempaa palvelua" -meininkiä ihan muutenkin, esim. pienissä design-vaatepuodeissa. Käyn aika usein Turussa Dotsilla katselemassa uutuuksia, ja aina kun tulen hienosti pukeutuneena, ovat myyjät heti haukkana kimpussa (selkeästi olettaen, että mulla lienee rahaa ostaa vaikka mitä), mutta jos pistäydyn ihan rönttöisenä ja laittautumattomana, saan kierrellä aivan rauhassa (aivan kuin myyjät olettaisivat, etten kuitenkaan osta mitään). No, tykkään tietysti kierrellä rauhassa, joten menen mieluummin rönttöisenä kuin liian fiininä. :DDD

    viikarivartti.blogspot.fi

    VastaaPoista
  9. Itse menin suurin odotuksin Vuittonille ensimmäistä kertaa ja jouduin kyllä niin ala-arvoisen palvelun kohteeksi että kiukutti kyllä todella pitkään. Ja sama meininki jatkui seuraavallakin kerralla, kun menin noutamaan tilaamaani tuotetta. Jotenkin olin siinä käsityksessä, että osa siitä tuotteen hinnasta tulee hyvästä palvelusta ja miellyttävästä ostoskokemuksesta, mutta ilmeisesti olin väärässä. Toki palautetta tuli annetua, mutta liekö sillä oikeasti mitään merkitystä.

    Jatkossa ostan mielummin LV:t käytettyinä :D

    VastaaPoista
  10. Mä oon aina niin rönttöisen näköisenä liikkeellä kaupunkilomilla helteessä, että mua on aina kauhistuttanut ajatus näihin luksusliikkeisiin menosta. New yorkissa kävin aikanaan Manolo Blahnikilla ja Jimmy Choolla katselemassa ja niissä ei mitenkään kavahdettu jos ihmiset ja etenkin turistit tulivat vähän hypistelemään tuotteita.
    Sit taas keski-Euroopan kaupungeissa olen tainnut pyörähtää D&G:n liikkeessä ja vuittonilla kerran. Molemmissa katsottiin perus turistia kuin halpaa makkaraa ja heti tuli tunne että pakko lähteä pois, että ei uskalla edes haaveilumielessä katsella tuotteita.
    Ikävää että tätä tapahtuu myös Suomessa, onneksi olet antanut palautetta, koska mistä ne siellä liikkeissä koskaan oppii jos ei siitä että joku sanoo suoraan että ei tämä näin saisi mennä!

    VastaaPoista
  11. Helsingin LV:llä en oo koskaan vieraillut, mutta Tukholmassa joo. Palvelu oli siellä ihan huippua vaikka ostin vain Key Pouchin ja veljellä oli Adidaksen verkkarit kun oli mukana hahah :D iso suositus Tukholmalle<3

    VastaaPoista
  12. Mä en oo koskaan saanut huonoa palvelua missään merkkiliikkeessä ja Dubaissakin kun kävin ostamassa neverfullini, niin en tiennyt koko laukun nimeä vaan kysyin että onko täällä tota laukkua eri kuosilla ja silti sain tosi hyvää palvelua :)

    VastaaPoista